Clear blue sea, not sky, and beaching kangoeroes

11 februari 2017 - Perth, Australië

Lieve allemaal!

Nou het heeft even geduurd, maar dan krijg je ook wat! Heb bijna 2 weken in Perth en Fremantle gezeten, waarin ik natuurlijk wel wat heb meegemaakt maar ook zeker saaie dagen kende. Wat dacht je van 3 dagen boven de 40 graden (too bloody hot) en 3 dagen regen (too wet) waarin je dus niet heel actief bent. Ik kon in mijn eerste hostel wel wat aansluiting vinden bij mn roomies, maar een groep ordinaire Britten is toch niet echt mijn ding. Op Australia Day wel met hun en een aantal anderen naar de waterfront gegaan om het spektakel mee te krijgen. Australia Day is de dag dat Australia door de Engelsen ontdekt is, maar het heeft nogal een dubbele lading omdat de Aboriginals het als invasion day zien, dus ook best wat protesten op deze dag. Maar wat het ergste was deze dag was het vliegtuigongeluk in de Swan River. Een showplane crashte in het water waarbij 2 mensen verongelukten. Wij waren net gesetteld bij het water en zagen heaps of people naar de waterkant toerennen. Toen we eenmaal door hadden wat er was gebeurd en wat de gevolgen waren zijn we teruggegaan naar het hostel. Fireworks waren gecanceld, logisch natuurlijk en wij vonden het respectloos om te blijven feesten.

Na Australia Day joinden mijn Engelse vrienden Cat en Jon mij in Perth. Eindelijk weer goeie gezelligheid om me heen. Over de foodmarket gestruind, een donut met bacon gescoord en langs het water de skyline bewonderd. Vervolgens een dagtrip naar Rottnest Island. Look up selfie quokka! It’s trending en natuurlijk heb ik er ook een al moet ik zeggen dat ik niet heel erg mijn best heb gedaan. Mooi eiland, mooie stranden en schattige beestjes, alleen de ferry terug was minder plezant.....wist niet dat een ferry bijna net zo angstaanjagend kon zijn als vliegen, jek. Maar goed na dit ook weer te hebben overleefd, natuurlijk op zondag de magische finale Nadal-Federer gekeken, waar ik nog steeds kippenvel van krijg als ik eraan terugdenk. Zo mooi dat Federer dit nog mocht meemaken en behalen. Na de wedstrijd als een malle naar Fremantle vertrokken, weg uit dit hostel met deze weirdo Australians en Britten om me heen en nieuwe vrienden maken. Dat lukte gelukkig aardig in Fremantle. Met een Frans meisje (hoewel pas 18) naar het zwembad gegaan en met vele anderen die een vriendelijk praatje maakten naar een (GRATIS) voorstelling geweest op het Fringe Festival. Dit festival is door heel het land en omvat theater, circus, comedy noem het maar op. Wij waren de gelukkigen die een gratis kaartje hadden gescoord, weliswaar door te bedelen bij backpackers die er een hadden en niet gingen, maar ok, en mochten dit comedystuk van Sherlock Holmes bekijken. Enorm gelachen al was het omdat niet alles soepel verliep. Maar weet je alles is zoveel leuker of lekkerder als het GRATIS is, daar weten wij Hollanders toch alles van. En waag het niet om me tegen te spreken.

Dagje Penguin Island had ik ook nog op de planning staan. En ja hoor ondanks dat het lastig is om deze little penguins overdag te spotten is het me toch gelukt! 2 zelfs! Ik was denk ik zo’n beetje de enige die niet naar het Discovery Centre ging om de beestjes met zekerheid te hebben gezien, want ja echt geen zin om extra te betalen en dan pinguins te zien die in gevangenschap leven. Als jullie mij kennen weten jullie dat ik geen dierentuin fan ben. Vind er eigenlijk geen klap aan, maar dieren in het wild zien geeft een heel ander gevoel. Ik vind het bijzonder en zeker in Australië. Veel gebieden zijn nog zo puur, ongerept, niet verpest door de mensheid of uitgebuit door het toerisme, echt prachtig. Zo ook dit mooie piepkleine eilandje. 5min met ferry Vanuit Rockingham en je bent er en je kan op ontdekkingstocht gaan. Het was iets te warm om de hele dag rond te zwerven en ook al liep je via het water naar afgelegen plekjes dan nog is die zon lang op je kop nooit goed voor je. Maar wederom dus een topdag, beetje bruiner en de wildlifecount is weer gestegen.

Dan de tour. Ik zal proberen het enigszins leesbaar kort te houden: Al voordat ik de bus instapte was ik een appel armer, maar een vriendin rijker. Nori, 25 uit een klein plaatsje bij Eindhoven had al meteen allerlei verhalen en ook vragen naar mij toe. Later bleek dat ze ook wel de gangmaker van de groep was of je dat nou fijn vond of niet;-). Lydia, 25 uit Denekamp stapte ietsje later in de bus en zo waren de Dutchies compleet. Een aantal Fransen, Koreanen, de meeste schattige Japanse ever, Engelsen en een Zwitser maakte onze groep compleet. Ja nou hoor ik jullie denken.....waar waren de Duitsers? Ja keine ahnung, maar 4 Fransen was ook geen pretje kan ik je vertellen haha. De eerste 3 dagen fuseerden we met een andere groep aangezien hun bus de eerste berg al niet op kwam. Mede daardoor en door het weer veranderden de plannen gaandeweg, maar wij lieten het allemaal maar over ons heen komen. Als we maar zo weinig mogelijk misten, dan was het goed. De eerste dag bestond vooral uit rijden, de andere groep plus bagage in en op onze bus proppen, elkaar beter leren kennen en de Wave Rock bekijken. Die nacht sliepen we in een National Park. Erg lekker weer was het niet, maar goed genoeg. Hetgene waar ik het meeste tegenop had gekeken was aangebroken. Slapen in een tent (en in een swag) omringd door enge spinnen, slangen en schorpioenen en dan midden in de nacht die tent uit om met je kapotte zaklamp (helaas Maud hij heeft het niet lang volgehouden) naar de wc te strompelen. En ja midden in de nacht want ik moet altijd ' 's nachts plassen, kneiterirritant. Maar dames en heren, jongens en meisjes ik heb het overleefd en het viel me alles mee. In eerste instantie dacht ik ook dat we alleen in een swag sliepen (soort matje met een zak eromheen) en niet in een tent, maar dat was optioneel en die slangen en schorpioenen heb ik niet eens gezien. Kan er ook mee te maken hebben dat we uiteindelijk maar 2 van de 5 nachten echt hebben gekampeerd, vanwege de weersomstandigheden, maar ik ben blij dat het soepeltjes verlopen is. Goed dag 2 en 3 bestond uit hiken en van hele mooie views genieten. Het hiken kostte wat moeite en een paar schrammen, blauwe plekken en takje in je arm later sta je toch ook weer veilig beneden. Zelfs mn blessure deed niet heel moeilijk dus dat was echt heel fijn. En dan uiteindelijk chillen bij Lucky Bay met de zon op je kop, blauwe zee voor je, wit strand onder je en kangoeroes naast je. Ja dan kan je alleen maar mooie plaatjes schieten, genieten en hopen dat je zoiets moois nog eens mag meemaken. En daar aan toegevoegd, zelfs mijn buik en rug hebben daar zon gezien. Ze waren er nog niet helemaal klaar voor bleek achteraf, maar we bouwen het rustig verder op ;-). 2 nachten overnacht in de gunclub van Esperance, mooie verhalen van onze schattige Japanse Kanae mogen horen en onze gids Sean pakte ‘s avonds zijn gitaar en zijn mooie stem erbij. Lees wel: elke dag tussen 5 en 6 opstaan, dus de avond duurde bij mij vaak tot hooguit 21:00/22:00 en dan zocht ik mijn swag op. Tot nu toe hadden we echt wel geluk gehad met het weer want alleen een beetje wind en regen in de nacht verstoorden onze mooie momenten niet. Dag 4 betekende afscheid nemen van de andere groep die verder ging naar Adelaide en veel rijden om langs Albany richting Margaret River te gaan. 1 hike overgeslagen vanwege de wind en regen wat mijn benen wel konden waarderen en na een rustig dagje konden we ons opmaken voor alle proeverijen in Margaret River. Het gebied van de wijngaarden, chocolate factories en dairy farms. En het tegenovergestelde van het dure leven in Aussie kwam nu eindelijk naar voren: free tastings! Uiteindelijk in 2 dagen, 3x een wijnproeverij gedaan, 3x een chocoladeproeverij en natuurlijk nog wat extra gekocht en 1kaas/yoghurt proeverij. Echt magnifique! Mijn tour was compleet. En door iets meer ruimte in de bus sliep ik lekker tussendoor en was het energielevel weer een beetje op peil. Het weer werd er niet beter op en van Amanda hoorde ik dat de wegen naar Esperance overstroomd waren nu, oeh wat hebben wij geluk gehad. En als je van tasting naar tasting gaat heb je weinig zon nodig ;-)  En ondanks dat de mensen in de groep allemaal heel anders waren dan ik konden we het toch goed met elkaar vinden. Iedereen hielp elkaar en was nieuwsgierig naar elkaars gebruiken en tradities wat altijd mooie verhalen en situaties oplevert. Bedankt iedereen, het was weer mieters leuk!

Nu 2 dagen bijkomen in Perth(op een echt bed slapen, kleren wassen, airco en een normale wc ipv gat in de grond) en dan op onze roadtrip. Ik heb samen met 3 andere meiden (Nederlands, Lizanne 25, Fins, Amanda 19 en Frans, Helene 28) een soort campervan gehuurd waar we 13 dagen mee mogen rondcrossen om naar Exmouth en terug naar Perth te rijden. Best wel spannend en we moeten even een goed plan de campagne maken maar ik heb er superveel zin in. Daarna op 27-02 vlieg ik naar Hanoi, Vietnam. En aangezien AirAsia een departure time nogal flexibel neemt moet ik om 640 vertrekken ipv 1650 (die ik eigenlijk geboekt had) en heb ik 18 uur in Kuala Lumpur ipv 7. Maar ach he tijd is relatief belangrijk, zeker in mijn geval.
Is er nog meer te vertellen? Ja vast wel, maar ik hou het toch hierbij;-). Komende twee weken weer weinig wifi dus bellen zit er helaas niet in. Ik heb wel skype geïnstalleerd, voor wie het dit weekend wil proberen....

groetjes aan iedereen! Liefs (k)!

1. Janneke:
    Yes weer een verhaal! Veel plezier op de roadtrip! X
  2. Lianne:
    11 februari 2017
    Respect voor t kunnen slapen met alleen al die gedachte van enge beesten! Die proeverijen klinken echt fantastisch, ik kijk altijd Masterchef Australië en dan zie je al die producten ook altijd voorbijkomen. Super dat je dat gewoon gratis mag proberen allemaal!
    Veel plezier in de camper en met 17 uur wachttijd kun je vast een prachtig volgend blog schrijven ;) We kijken er hier naar uit!

Liefs Lianne
  3. Stephanie:
    11 februari 2017
    Ik heb wel zin om je tegen te spreken!! Maar dat omdat ik je mis, dus ik sta graag in de rij voor een Skype momentje!! Liefs xx
  4. Merel:
    11 februari 2017
    Jaaaa een blog ala Nikki! Ik zou je graag willen zien gaan daar :D Jammer dat het zo ver weg is, anders kwam ik ook wijn en yoghurt proeven ;) enjoy mate! Haha die (k) lekker oldskool!
  5. Een hele fijne tijd doe voorzichtig en geniet er van Heel veel succes xxxx Liefs An de Jong.:
    11 februari 2017
    Geweldig heb alles gelezen zou bijna jaloers worden geniet van alles ik van je blog Doe voorzichtig pas goed op je zelf liefs van mij xxxAn.d Jong.
  6. Ingrid:
    11 februari 2017
    Tussen door krijg wel een app mar toch veel nieuws te lezen in je blog. Genoeg avonturen zo te zien. Daar ging het je om. Op naar de volgende! Rijden in een kampervan!
  7. Floor:
    12 februari 2017
    Mooi, gaaf!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt en kan genieten. Gelukkig is de blessure geen spelbreker en wauw je gaat naar Vietnam!! Ben zo jaloers! Geniet van de komende dagen campervan, weer een avontuur op zich xx
  8. Ursula:
    13 februari 2017
    Ha Nik!
    Wat een geweldige verhalen weer, echt zo tof wat je allemaal meemaakt daar :)
    Heel veel plezier met de campervan en alvast een goede reis gewenst naar Vietnam!
    Kus, Ursula
  9. Tina:
    13 februari 2017
    Leuk Nik! Klinkt als een mooie tijd in Australië en spannend om naar Azië te vertrekken. Blijf ervan genieten!